ملیحه رمضانی؛ احمد خامسان
چکیده
چکیده ابزارهای اندکی برای سنجش درگیری تحصیلی، به عنوان یکی از سازههای مهم در یادگیری و موفقیت در تحصیل، وجود دارد و هیچکدام مؤلفهی درگیری عاملی را مورد سنجش قرار نمیدهند. هدف پژوهش حاضر، ارائهی شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی درگیری تحصیلی ریو (2013) برای استفاده در ایران میباشد. پرسشنامه روی 224 دانشآموز (127 دختر و 97 پسر) مقطع ...
بیشتر
چکیده ابزارهای اندکی برای سنجش درگیری تحصیلی، به عنوان یکی از سازههای مهم در یادگیری و موفقیت در تحصیل، وجود دارد و هیچکدام مؤلفهی درگیری عاملی را مورد سنجش قرار نمیدهند. هدف پژوهش حاضر، ارائهی شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی درگیری تحصیلی ریو (2013) برای استفاده در ایران میباشد. پرسشنامه روی 224 دانشآموز (127 دختر و 97 پسر) مقطع متوسطه شهر بیرجند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به طور تصادفی انتخاب شدند اجرا و شاخصهای روانسنجی با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. یافتهها نشان داد که پرسشنامه از پایایی مطلوبی (92/0) برخودار است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد ساختار پرسشنامه، برازش قابل قبولی بادادهها دارد و کلیهی شاخصهای نیکویی برازش الگوی چهار عاملی زیربنای پرسشنامه را تأیید کرد. این عوامل مطابق با پژوهش اصلی، عاملهای درگیری عاملی، رفتاری، عاطفی و شناختی نام گرفتند. این نتایج نشان میدهند که پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو با معرفی درگیری عاملی میتواند به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش سازهی درگیری تحصیلی در ایران به کار رود.